Świadome wychowanie: Jak mądrze stawiać wymagania i budować wytrwałość u dzieci?

– podsumowanie konferencji Fregaty

W dniu 23 listopada 2024 odbyła się organizowana przez Fregatę wyjątkowa konferencja edukacyjna pod hasłem „Świadome wychowanie: Jak mądrze stawiać wymagania i budować wytrwałość u dzieci?”. Wydarzenie zgromadziło rodziców, nauczycieli i ekspertów, którzy wspólnie zastanawiali się nad kluczowymi wartościami w kształceniu młodych ludzi oraz wyzwaniami, jakie stawia przed nami przyszłość. W trakcie wykładów i warsztatów szczególną uwagę poświęcono dwóm fundamentalnym zagadnieniom: wytrwałości i personalizmowi w edukacji.

Naszymi prelegentami byli:

Pani Ewa Kuczkowska, doradca psychologiczny, autorka i prelegentka Akademii Dobrych Relacji, w 2016 roku nominowana do prestiżowego tytułu Mistrza Mowy Polskiej, wyróżnia się umiejętnością poruszania serc słuchaczy. Specjalizuje się również w temacie niechcianej samotności.

Oraz Pan Stanisław Kowal, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Przez wiele lat dyrektor Centrum Kształcenia Nauczycieli w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Aktualnie adiunkt w Studium Pedagogicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współorganizator wielu konferencji naukowych, organizator i prowadzący konferencje popularyzujące wiedzę pedagogiczną dla nauczycieli i rodziców. Autor książek i artykułów naukowych z zakresu pedagogiki. Autor programów studiów podyplomowych przygotowujących do pracy nauczyciela, w tym pierwszych w Polsce studiów podyplomowych z zakresu edukacji spersonalizowanej. Zajmuje się popularyzowaniem wiedzy pedagogicznej przez publikacje w czasopismach dla nauczycieli, wychowawców i rodziców. Współzałożyciel przedszkola i szkół pracujących w nurcie edukacji spersonalizowanej. Dyrektor ds. Edukacji Fundacji Sternik-Kraków.

Wytrwałość – konsekwentne dążenie do celu

Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano, że wytrwałość to nie tylko zdolność do pracy nad osiągnięciem zamierzonego celu, ale także umiejętność czerpania motywacji z głębszych wartości. To one nadają kierunek naszym działaniom i pozwalają przetrwać trudności. W edukacji oznacza to wspieranie uczniów w rozwijaniu charakteru i postawy, które umożliwią im stawianie czoła wyzwaniom – zarówno w nauce, jak i w życiu osobistym. Wspólne zaangażowanie rodziców, nauczycieli i wychowawców odgrywa tu kluczową rolę.

Personalizm – osoba w centrum procesu edukacji

Drugim ważnym tematem poruszanym podczas konferencji był personalizm. Edukacja oparta na personalizmie stawia w centrum ucznia jako osobę – z jej wyjątkowością, zdolnościami i potrzebami – a nie wyłącznie program nauczania. To podejście, które uwzględnia różnice wynikające z wieku, płci, zainteresowań i etapu rozwoju dziecka.

Edukacja spersonalizowana zakłada, że każdy uczeń wymaga osobistego podejścia, które sprzyja odkrywaniu jego talentów i budowaniu samoświadomości. Jednocześnie nie zapomina o korzystaniu z osiągnięć nauki, które pozwalają wspierać wszechstronny rozwój młodego człowieka – emocjonalny, intelektualny, społeczny i duchowy.

Inspiracje na przyszłość

Konferencja „Świadome wychowanie” była nie tylko okazją do wymiany doświadczeń, ale również do podjęcia refleksji nad tym, jakie wartości powinny być fundamentem współczesnej edukacji. Wytrwałość i personalizm to dwa filary, które – jak pokazali prelegenci i uczestnicy – mogą kształtować edukację skoncentrowaną na człowieku, przygotowując młodych ludzi do świadomego i odpowiedzialnego życia.

Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w organizację i udział w tym wydarzeniu. Wierzymy, że zdobyte podczas konferencji inspiracje będą owocować zarówno w naszej szkole, jak i w środowiskach, z których wywodzą się jej uczestnicy.